Weight | 0.10 kg |
---|---|
Dimensions | 16 × 11 × 11 cm |
Epoka | |
Materiał | |
Producent | |
Stan | |
Stan złożenia |
FA-35002 F&A Miniatures Wydruk 3D skala 1:35 Polish Armored Car WZ-28 Late
159.00zł
Kolory farb Mission Models rekomendowane do użycia w celu wykonania kamuflażu opracowane i używane przez Artura Wałachowskiego:
a) kolor podstawowy MMP-019 Dunkengelb Late RAL 7028 (1944-45/Pale) https://kmmodel.pl/p/mission-models-dunkelgelb-late-ral-7028-1944-45-pale-mmp-019/
b) kolor kamuflażu MMP-012 Rotbraun RAL 8017 https://kmmodel.pl/p/mission-models-rotbraun-ral-8017-mmp-012/
c) kolor kamuflażu MMP-085 Russian WWII 4BO FS34257 https://kmmodel.pl/p/mission-models-russian-wwii-4b0-fs-34257-mmp-085/
Do sklejenia przedmiotowego modelu należy użyć kleju cyjanoakrylowego.
Samochód pancerny wz. 28 (dosłownie “Samochód pancerny, model z roku 1928”) był polskim pojazdem pancernym z lat 20. Bazował na francuskim podwoziu półgąsienicowym Citroën-Kegresse B2 10CV i stał się standardowym samochodem pancernym w Wojsku Polskim1. Oto kilka faktów na temat tego interesującego pojazdu:
- Historia: Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, Wojsko Polskie było jednym z najbardziej zmotoryzowanych wojsk epoki i miało jedne z największych sił pancernych na świecie. Jednak samochody pancerne w polskiej kawalerii były przestarzałe. W latach 20. XX wieku postanowiono rozpocząć produkcję nowych samochodów pancernych. W 1924 roku Polska zakupiła około 130 podwozi półgąsienicowych Citroën-Kegresse B2 10CV, z których 90 przekształcono w samochody pancerne wz. 28. Montaż końcowy odbywał się w warszawskich Centralnych Warsztatach Samochodowych, a płyty pancerne dostarczała Huta Baildon. Dwa prototypy dostarczono w 1925 roku, a pierwsza seria trafiła do Wojska Polskiego w 1927 roku. Do 1930 roku dostarczono wszystkie 90 samochodów. W trakcie produkcji wprowadzano drobne zmiany w projekcie, a późniejsze modele miały nachylone pancerze. Samochody były uzbrojone w działo 37 mm Puteaux SA 18 lub karabin maszynowy Ckm wz. 25 Hotchkiss. Do 1939 roku prawie wszystkie samochody przekształcono w samochody pancerne wz. 34, a pozostałe służyły w ośrodkach szkoleniowych1.
- Wzór 28 w późnej konfiguracji: Ostatnie 16 pojazdów miało nową konfigurację, z uzbrojeniem w francuskie działo Puteaux 37 mm. W momencie wybuchu II wojny światowej tylko 3 lub 4 samochody pozostały w pierwotnej konfiguracji2.
Jeśli jesteś zainteresowany historią pojazdów pancernych, to samochód wz. 28 to fascynujący temat do zgłębienia!!
Availability:Available on backorder
Reviews
There are no reviews yet.